/ Skönhet/Tips /

Hudvårdsrutin!

Tänkte berätta lite om hur jag tar hand om min hy och vilka produkter jag använder, for your consideration! Jag är alltså noga med att rengöra ansiktet morgon och kväll, vare sig jag har smink på eller ej. Jag är också noga med att byta handdukar, örngott och även vädra kuddarna från bakterier. Jag pillar inte i mitt ansikte med händerna om jag inte absolut måste, och försöker att inte luta ansiktet mot händerna som man brukar göra ibland eftersom det samlas så otroligt mycket bakterier där. Klämma finnar har jag aldrig i hela mitt liv gjort i princip eftersom man får fula ärr (vilket jag ändå får ibland) och gör finnen bara mer irriterad. Det är ju trots allt en inflammation i poren om man får ut var ur den. Det jag däremot klämmer är pormaskar, vilket man "ska" göra, och då använder jag så enkelt som två papperstussar kring mina fingrar och klämmer efter jag badat/duschat eller om jag ångat ansiktet över kokande vatten eftersom porerna öppnar sig då och det blir lättare att klämma. Tar någon dag när som helst och kör en genomgång av ansiktet. Nu har jag även fått utskrivet acnemedicin äntligen, så vi får se vart det leder!
 
Utöver det vardagsmässiga så peelar jag ansiktet en gång i veckan (individuellt hur långt mellanrum man ska ha mellan peelingarna, samt beroende på vilken peeling man använder) och följer sedan upp med en mask som jag låter sitta på så länge som möjligt. Dock hittar jag aldrig riktigt någon mask jag trivs med, och har hoppat den jag har de sista gångerna och istället kokat ihop en egen av naturliga verksamma ingredienser vilket jag tycker fungerar en aning bättre. Funderar då på om jag ska köpa en vitaminmask från Dr. Belter som jag använt på skolan, som jag tycker är lite mysig! Sedan saknar jag ett serum, vet inte om jag hittar någon favorit där heller. Är så himla kräsen men måste kika lite mer på den fronten. Denna månad har jag dock lovat mig själv att inte köpa några produkter eftersom det är ett farligt beroende för mig, hela studiebidraget ryker pga det... Kan berätta mer om det någon annan gång.
 


1. Rengöring - Cosmopharma balance 2. Peeling - Exuviance rejuvenating bionic scrub 3. Mask - Exuviance rejuvenating treatment masque (använder grönt te om ansiktsvatten, asbra!) 4. Använder som vårdande nattcreme - Cosmopharma advance 5. Dag/nattcreme - Faith in nature intensive moisturising cream 6. Ögoncreme - Iseree eye contour cream